Автоматизація звуків у домашніх умовах

/Files/images/oformlenie/загружено (3).jpg

Ви стурбовані станом мовлення своєї дитини?
Ваша дитина ходить (або ходила) на заняття до логопеда, а звуковимову досі не виправлено. Причому в кабінеті спеціаліста (або при проханні повторити правильно) звуки виходять чіткими, а у вільному мовленні ці ж звуки дитина вимовляє спотворено.
Отже, процес корекції звуковимови знаходиться на етапі так званої «автоматизації». Швидкість проходження цього етапу залежить від частоти занять автоматизацією поставлених звуків. В ідеалі необхідні щоденні заняття по автоматизації хоча б по 5-15 хвилин у день.
Дані поради допоможуть дбайливим і думаючим батькам ввести в мовлення своїх дітей поставлені вчителем-логопедом звуки.

Автоматизувати звук – це означає ввести його в склади, слова, речення, зв'язне мовлення.
Поставлений звук ще дуже крихкий, умовно-рефлекторний зв'язок без підкріплення може швидко зруйнуватися. До автоматизації поставленого звука можна переходити лише тоді, коли дитина вимовляє його ізольовано абсолютно правильно і чітко при тривалому або багаторазовому повторенні. Ні в якому разі не слід вводити в склади і слова звук, який вимовляється ще недостатньо виразно, так як це призведе лише до закріплення неправильних навичок і не дасть покращення у вимові.

У дітей з дефектами звуковимови закріплені стереотипи неправильної вимови слів, речень і т. д. Автоматизація звука здійснюється за принципом від легкого до важкого, від простого до складного.

Автоматизацію поставленого звука рекомендовано проводити в такій послідовності:

1. автоматизація звука в складах (прямих, обернених, зі збігом приголосних);

2. автоматизація звука в словах (на початку слова, в середині, в кінці);

3. автоматизація звука в реченнях;

4. автоматизація звука в чистомовках, скоромовках і віршах;

5. автоматизація звука в коротких, а потім довгих оповіданнях;

6. автоматизація звуку в розмовної мові.

Поряд з розвитком звукової (звуковимовою і звукорозрізненням) сторони мовлення, на етапі автоматизації звуків відбувається збагачення словника, його систематизація, формування граматичного ладу мовлення.

Головне завдання етапу автоматизації звуків – поступово, послідовно ввести поставлений звук в склади, слова, речення (вірші, оповідання) і в самостійне мовлення дитини. До нового матеріалу можна переходити лише у тому випадку, якщо добре засвоєний попередній.

Автоматизація звука в складах

/Files/images/oformlenie/images (1).jpg

Насамперед проводиться введення звука в склади.
Склад – більш проста мовна одиниця порівняно зі словом. Крім того, склади позбавлені сенсу, у дитини у зв'язку з цим відсутні стереотипи вимови слів, що полегшує їх автоматизацію.

Наприклад, при автоматизації звука [С] в складах ми поєднуємо закріплюваний приголосний з голосними [а], [и], [е], [у] [о] початку в прямих складах: са, си, со, су, потім зворотні: ас, ис, ос, ус, далі у склади, де звук знаходиться між голосними: аса, аси, асо, асу, иса, і, нарешті, у склади зі збігом приголосних (беруться ті приголосні звуки, які не порушені у дитини): сто, ста, спа, сма, сни, ско.

На цьому етапі пропонуються вправи на вимову складів з перенесенням наголосу: са - са, са - са, са – са - са, са - са - са, са – са - са .

Автоматизація звуків у словах

/Files/images/oformlenie/46e655cec2e89142271aabf0e78799fb.jpg

Автоматизація в словах спочатку здійснюється з опорою на склади (са – сад).
На початкових етапах проводиться закріплення вимови слів, у яких цей звук знаходиться на початку слова, потім слів, в яких звук – в кінці і в середині слова.

Спочатку звук автоматизується в словах простих за фонетичним складом і не містять порушених звуків, потім у словах зі збігом приголосних. Для автоматизації звуку використовують прийоми відображеного повторення, самостійного називання слів з картинки, прочитування слів. Корисні є завдання, які спрямовують дитину на пошук слів, що містять даний звук (придумування слів з даним звуком). Не слід обмежуватися лише тренуванням звуків у словах, потрібно вводити творчі вправи, ігри, від вимовляння окремих слів переходити до побудови словосполучень з ними і коротких висловлювань.

Автоматизація звука в словах – це вироблення нового досвіду, що вимагає тривалих систематичних тренувань. Тому на кожне положення звука в слові – на початку, середині, кінці – підбирається по 20-30 картинок (можна схематично намалювати самим). Підбір картинок відповідає принципу підбору складів, тобто беруться картинки, в назви яких входять в тій же послідовності відпрацьовані склади (прямі, зворотні, зі збігом приголосних). За одне заняття дається 10-16 слів, при цьому кожне проговорюється 4-5 разів з виділенням автоматизованого звука (він вимовляється більш подовжено).

Автоматизація звука [С] у найпростіших односкладових словах (звук на початку слова): сад, сир, сік, суп, сон.

Автоматизація звука [С] у найпростіших односкладових словах (звук в кінці слова): ліс, лис, ніс.

Автоматизація звука [С] в односкладових словах зі збігом приголосних: стіл, стілець, лист, їсть, міст.

Автоматизація звука [С] у простих двоскладових словах (звук на початку слова): сани, сини, село, сухо.

Автоматизація звука [С] у простих двоскладових словах (звук у середині слова, в кінці слова): оса, коси, овес, квас та ін

Автоматизація звука [С] в двоскладових словах зі збігом приголосних: сумка, миска, склянка, сосна, каска.

Автоматизація звука [С] в трискладових словах без збігу приголосних: собака, сухарі, колесо.

Автоматизація звука [С] в трискладових словах зі збігом приголосних: каструля, капуста.

Автоматизація звука [С] в чотирискладових словах без збігу приголосних: сороковий, сируватий.

Автоматизація звука [С] в чотирискладових словах зі збігом приголосних: сковорода.

На цьому етапі проводиться робота над складними формами звукового аналізу і синтезу, формуванням вміння виділяти звук у слові, визначати його місце по відношенню до інших звуків (після якого звука, перед яким звуком). Ця робота сприяє ефективності процесу автоматизації. Вміння чітко і швидко визначати звукову структуру слова є необхідним для правильного і швидкого перебігу етапу автоматизації.

Автоматизація звуку в реченнях

/Files/images/oformlenie/images (3).jpg

Автоматизація звука в реченнях проводиться на базі відпрацьованих слів, в тій же послідовності.

Спочатку пропонуються речення з помірним включенням звука, надалі автоматизація проводиться на мовному матеріалі, насиченому даним звуком (у кожному слові речення є автоматизований звук).

В саду дзижчать оси.

У Соні довгі коси.

Саня катається на самокаті.

У Соні нові осінні чоботи.

Оксана спускається з гірки на санчатах.

Автоматизація звука в чистомовках, скоромовках і віршах

Дітям пропонують повторити або завчити чистомовки, скоромовки і вірші.

Ас – ас – ас – у нас вдома ананас.

Ос – ос – ос – у Соні в сумці кокос.

Ус – ус – ус – на вікні у Соні фікус.

ис – ис – ис – Денисе, пий кумис.

У Соні і Сани в сітях сом з вусами.

В саду темно, всі сплять давно.

Одна сова не спить, на суку сидить.

Кiлькiсть переглядiв: 4558